Tuesday, March 23, 2010

Umat Islam Mengikuti Langkah-langkah Yahudi dan Nasrani


Hadith Akhir Zaman
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a. berkata: Bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?”. Nabi s.a.w. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”.
H.R. Muslim
Keterangan
Umat Islam akan mengikuti jejak langkah ataupun cara hidup orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan yang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikuti mereka.
Zaman sekarang ini kita dapat lihat kebenaran kata-kata Nabi s.a.w. ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan mereka. Mereka banyak meniru cara hidup Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar ataupun tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah orang Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang Islam yang menjadi alat dan tali barut mereka. Nauzubillah…
Lihatlah cara hidup kita, dari segi pemakanan, pemakaian, pergaulan, pertuturan hinggalah dalam segala urusan kehidupan kita telah banyak dipengaruhi cara hidup mereka. Di manakah al-Quran dan as-sunnah dalam menjadi panduan hidup kita? Adakah dek kerana kita tidak memahami atau mengetahui sumber utama Islam ini menjadikan kita jauh dari nilai-nilai Islam sebenar? Apakah usaha kita? Jangan menyesal di kemudian hari. Jadilah golongan manusia yang sedikit bilangannya namun memberi manfaat yang besar kepada agama Islam.
Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada tipu daya Yahudi dan Nasrani.

1 comment:

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...