Tuesday, March 23, 2010

Sekapur Sirih (Intro)

Orang mukmin yang baik sama seperti sebatang pokok kalau pokoknya subur, itu adalah kesan dari akar tunjang yang kuat. Yang menjadikan ianya berdaun, menghijau, menghasilkan bunga yang cantik dan harum mewangi serta buah yang banyak lagi sedap rasanya sehingga menjadikan semua makhluk terutama manusia mendekati dan bernaung di bawahnya serta mengambil manfaat darinya.

Begitulah bagi mereka yang aqidahnya baik, syariatnya jadi sempurna dan akhlaknya cantik hingga dia mencorak hidup individu dan masyarakat. Di sinilah pentingnya pelajaran aqidah atau usuluddin ini kerana ia boleh mencorakkan hati seseorang. Sehingga yang lahir dalam tindakan, adalah gambaran hatinya itu.

Dalam hadith Rasulullah s.a.w. ada menyebutkan yang bermaksud:

“Awal-awal agama ialah mengenal Allah”

Mengenal Tuhan itu pula tidak cukup sekadar tahu tentang Tuhan atau tahu tentang sifat-sifat Tuhan secara ilmunya, tetapi hendaklah merasakannya di hati. Akal mengetahui dan hati merasakan betapa Tuhan itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun, Maha Hebat, Maha Baik, Maha Pemaaf, Maha Pembela dan lain-lain.

Setelah hati ada rasa bertuhan, secara automatik hati akan dipenuhi rasa kehambaan iaitu rasa lemah, rasa berdosa, rasa bergantung harap kepadaNya, rasa cinta da takut dengan Tuhan sepertimana yang dirasakan oleh para sahabat yang dididik oleh Rasulullah s.a.w. lebih 1400 tahun dahulu.

Apabila sudah ramai manusia yang mempunyai akal dan hati seperti itu, maka lahirlah kehidupan dunia yang aman makmur seperti syurga sebelum syurga yang kita impikan. Kerana hati yang cinta dan takut Tuhan itu mendorong manusia bersyariat dan berakhlak sesame manusia seluruh makhluk Tuhan. Iaitu menjadi orang yang bertakwa.

Sekiranya kita tidak  mengenali Tuhan, bagaimana kita nak persembahkan hadiah seperti sembahyang, puasa, zakat, mengaji, dan ibadah-ibadah yang lain kepada Tuhan. Sedangkan kita belum cukup kenal denganNya.

2 comments:

  1. bani,
    semakin jauh perjalanan
    semakin dekat kematian
    semakin bertambah bebanan
    semakin berkurang pula keupayaan
    hanya iman dan keyakinan
    mampu mengayuh perahu kehidupan...
    penuh ketenangan,
    menempuh ujian

    ReplyDelete
  2. tq for your words...very meaningful.
    ni sy jawab plak (mcm beli pantun r plak...hehe)

    semakin jauh perjalanan...
    sepatutnya semakin dekat kita kepadaNya,

    semakin dekat kematian...
    sepatutnya semakin takut kita kepadaNya,

    semakin bertambah bebanan...
    sepatutnya semakin banyak kita minta pertolonganNya,

    hanya iman dan amal yg mampu,
    menjamin kejayaan kita di sana selamanya.

    semakin berkurang keupayaan...
    sepatutnya semakin berserah kita kepadaNya,

    ReplyDelete

Syeikh Muhammad al-Ghazali

"Seandainya kamu beribadat pada malam Lailatulqadar di hadapan Kaabah tapi kamu tak pernah mengenang nasib umat dan memperjuangkannya, maka doa dan ibadat itu tidak ada nilaian di hadapan Allah (petikan dalam buku Pemikiran Muhammad al-Ghazali Oleh Mohd Rumaizuddin)"

Umar Abdul Aziz

"Andai kamu mampu, jadilah seorang ilmuwan. Jika tidak mampu, maka jadilah seorang murid. Jika tidak mampu, jadilah orang yang mencintai ilmu. Jika tidak mampu juga, maka janganlah kamu membenci orang yang berilmu."

Pemimpin

Pemimpin yang adil umpama pengembala yang mengasihi haiwannya. Pengembala itu membawa binatang gembalaannya ke padang rumput luas dan subur. Dia menjaga binatang gembalaannya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan atau kehausan. Tidak mengharap berjumpa dengan harta 'Ahmad al-Bab'. Fikir-fikirkanlah! Hari ini kita mungkin bergelar pengikut. Esok lusa mungkin kita pula bergelar pemimpin.

Iktibar Palestin

Anak Palestin gugur syahid...
Anak Melayu gugur janin...
Anak Palestin hilang keluarga sebelum berkeluarga...
Anak Melayu hilang 'mahkota' sebelum berkeluarga...
Anak Palestin maut di tembak zionis...
Anak Melayu maut atas jalanraya dek rempit...
Anak Palestin menangis pertahan agama, harta, keluarga, tempat tinggal...
Anak Melayu menangis pertahan teman lelaki/wanita dirampas orang lain...