Monday, March 29, 2010

Penyakit Umat-umat Dahulu


Hadith Akhir Zaman
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu”. Sahabat bertanya, “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Nabi s.a.w. menjawab, “Penyakit-penyakit itu adalah: (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasut menghasut sehingga zalim menzalimi”.
H.R. Hakim
Keterangan
Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum Muslimin pada hari ini.
Di sana sini kita dapat lihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan maraknya. Dunia Islam dilanda krisis rohani yang sangat hebat. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan mengumpul harta benda sebanyak-banyaknya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan wujudnya kecurangan, khianat, hasad dengki dan sebagainya.
Marilah kita ambil iktibar. Renung makna hadith ini, dan marilah kita muhasabah diri masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...