Saturday, March 27, 2010

Soalan 8, 9, 10 & 11

Soalan 8
Adakah boleh jika makan di restoran yang menjual makanan haram seperti arak dan babi. Tapi, kita yakin yang makanan yang kita makan adalah halal kerana ianya merupakan sayuran sahaja (vegetarian)?

Jawapan:  
Sebagai seorang Islam, wajib bagi kita untuk mencari yang makanan halal. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 168 yang bermaksud:

"Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi.........."

Oleh yang demikian, saudari dinasihatkan agar menjaga sebarang makanan yang akan dimakan kerana ia akan menjadi darah daging kita. Justeru itu, jika saudari ragu-ragu tentang kesuciannya maka tinggalkanlah. Pendapat saya, jika ada restoran lain yang hanya menjual makanan halal, bertukarlah ke sana kerana dikhuatiri makanan saudari itu akan bercampur dengan sumber-sumber haram secara sengaja atau tidak sengaja. Namun, perkara utama yang ditekankan adalah saudari mestilah benar-benar yakin makanan yang dipilih itu benar-benar halal tanpa sedikit pun rasa was-was. Jika tidak tinggalkanlah ia. Sesungguhnya lebih baik saudari berlapar daripada makan makanan yang tidak diketahui halal haramnya.


Soalan 9
Ada non-muslim bertanya saya, iaitu serigala lebih kurang dengan anjing dari segi rupa dan perangai, tetapi mengapa anjing haram sedangkan serigala tidak. Boleh bagi pandangan tak.

Jawapan:

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Al-Baqarah:173)
Pertama, anjing telah jelas disebut dalam Quran dan hadis nabi SAW sebagai najis mughallazah, tetapi mengenai serigala tidak pula disebut. Kedua, dari segi sains pun sebenarnya serigala mempunyai perbezaan yang ketara dari segi keturunannya dan cara kehidupannya jika dibandingkan dengan anjing. So, ada perbezaan di situ. 


Soalan 10
Saya diberitahu bahawa alat muzik seperti drum, gitar (alat muzik bertali), alat muzik tiupan (seruling dll) adalah haram. Hanya kompang dan seumpamanya dibenarkan. Kemudian saya pernah terbaca/terdengar bahawa itu hanyalah ijtihad ulama pada zaman silam utk menyekat pengaruh muzik barat pada zaman penjajahan Barat dahulu. Saya tidak pasti manakah yg benar. Zaman sekarang saya dapati muzik nasyid juga menggunakan pelbagai alat yg canggih seperti keyboard dan orkestra. Macam mana keadaan ini boleh berlaku?

Jawapan:
"Harus menggunakan alat-alat muzik sama ada bersifat tradisi atau moden. Mendengar atau menghadiri majlis muzik dan mempelajarinya sekiranya tiada disertai dengan perkara-perkara haram. ( Fatwa Negeri Kedah)

Namun, apa yang ditekankan di sini adalah menggunakan alat-alat muzik tersebut bukan berlaku di tempat-tempat hiburan yang disertai dengan arak, judi, perempuan-perempuan penyanyi dan pelayan, tari menari dan lain-lain perkara kefasiqan selama tiada kelalaian dan kewajipan-kewajipan khusus seperti solat..


Soalan 11
Boleh atau tidak sama ada orang bukan Islam memasuki masjid/surau? 
   
Jawapan: 
Berdasarkan ilmu saya, boleh orang bukan Islam memasuki masjid / surau dengan syarat mengikut adab-adab yang dibolehkan oleh syara' ketika menziarahi masjid / surau seperti menutup aurat dan dalam keadaan suci / bersih. Suci/bersih itu adalah mengikut suci/bersih yang digariskan oleh Islam.


Sesungguhnya banyak yang saya masih tak tahu. So, andai jawapan saya meragukan or tidak cukup untuk menjawab soalan saudara or saudari. Sila bertanya kepada yg lebih arif or banyakan bertanya keran ianya boleh menguatkan lagi kefahaman anda.

No comments:

Post a Comment

Syeikh Muhammad al-Ghazali

"Seandainya kamu beribadat pada malam Lailatulqadar di hadapan Kaabah tapi kamu tak pernah mengenang nasib umat dan memperjuangkannya, maka doa dan ibadat itu tidak ada nilaian di hadapan Allah (petikan dalam buku Pemikiran Muhammad al-Ghazali Oleh Mohd Rumaizuddin)"

Umar Abdul Aziz

"Andai kamu mampu, jadilah seorang ilmuwan. Jika tidak mampu, maka jadilah seorang murid. Jika tidak mampu, jadilah orang yang mencintai ilmu. Jika tidak mampu juga, maka janganlah kamu membenci orang yang berilmu."

Pemimpin

Pemimpin yang adil umpama pengembala yang mengasihi haiwannya. Pengembala itu membawa binatang gembalaannya ke padang rumput luas dan subur. Dia menjaga binatang gembalaannya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan atau kehausan. Tidak mengharap berjumpa dengan harta 'Ahmad al-Bab'. Fikir-fikirkanlah! Hari ini kita mungkin bergelar pengikut. Esok lusa mungkin kita pula bergelar pemimpin.

Iktibar Palestin

Anak Palestin gugur syahid...
Anak Melayu gugur janin...
Anak Palestin hilang keluarga sebelum berkeluarga...
Anak Melayu hilang 'mahkota' sebelum berkeluarga...
Anak Palestin maut di tembak zionis...
Anak Melayu maut atas jalanraya dek rempit...
Anak Palestin menangis pertahan agama, harta, keluarga, tempat tinggal...
Anak Melayu menangis pertahan teman lelaki/wanita dirampas orang lain...