Thursday, March 25, 2010

Berbuat baiklah kamu!!!

“Empat perkara daripada kebahagiaan, isteri yang baik, tempat tinggal yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa. Empat daripada kecelakaan, isteri yang jahat, jiran yang jahat, kenderaan yang buruk dan tempat tinggal yang sempit.”
[Hadith riwayat Ibnu Hibban]

“Senyumanmu untuk saudaramu bagimu pahala sedekah. Suruhanmu kepada kebaikan dan laranganmu daripada kemungkaran, bagimu pahala sedekah. Panduanmu buat orang yang tersesat perjalanan, bagimu pahala sedekah. Pimpinanmu buat orang buta, bagimu pahala sedekah. Engkau membuang batu, duri dan tulang daripada jalan, bagimu pahala sedekah. Engkau memindah air daripada bekasmu ke dalam bekas saudaramu, bagimu sedekah.”
[Hadith riwayat at-Tirmizi]

Hidup biar berbakti walau tidak dipuji…

Buatlah sesuatu yang disukai oleh Allah s.w.t. walaupun ramai memandang serong terhadapnya. Tinggalkanlah sesuatu yang dimurkai Allah s.w.t. walaupun ramai yang menyukainya…

5 comments:

  1. bani, adakah hadith di atas sahih?jika ye, ak pasti nabi yakin nabi merujuk kpd sesuatu.cth y sesuai, celakakah asiah kerna bersuami firaun? padahal dia antara y bakal mencecah kaki ke syurga...@ celakah para sufi dan alim ulama' y hidupnya zuhud kpd dunia?padahal mereka inilah yang kesayangan Allah....sedangkan ad di antara kita y hidup bahgia dgn anak dan isteri tercinta, berumah mewah, jiran tetangga y baik2 dan kenderaan yang besar2...jaminan kah utk mereka ke syurga...jwpnnya...belom tentu pengakhiran mereka.jika Allah y Maha Mengetahui..

    ReplyDelete
  2. sorry..sedikit tersalah tulis..

    ReplyDelete
  3. betul apa yg dikatakan oleh 'anonymous' tu. hadith2 nabi kebanyakan merujuk kpd cth terdekat pada masa itu bg memudhkan penyampaian baginda kpd para sahabat. kebahagiaan or kecelakaan yg disebutkan dlm hadith di atas sekali bukan merujuk kpd kehidupan di alam yg selama-lamanya itu, tp merujuk kpd kehidupan di dunia ini. merujuk kpd susah senang hidup kita. kerana fitrha manusia inginkan sesuatu yg terbaik utk diri mereka. dan nabi s.a.w. telah menggariskan bagaimana hendak mengecapi tahap 'terbaik itu'. lg satu, 4 perkara itu merupakan subjektif yakni bukan boleh diukur oleh individu tertentu tapi hanya individu yg mengalaminya sendiri. hmmm...sbb tahap 'baik' bg setiap individu berbeza2 bukan? begitu juga dgn 'selesa' dan 'luas'. N berkenaan dgn kisah Asiah dan kisah lain2 yg bertentangan dgn hadith di atas pula, Islam adalah agama yg syumul. dalm hidup ini, bukan semua yg kita hajati akan dpt. Kadangkala Allah, berikan sebaliknya kerana dia tahu yg terbaik utk kita. Namun, Allah itu maha penyayang. Dia sayangkan hamba2nya. so, telah tercatat dlm Quran dan hadith bagaimana hendak menghadapi keadaan di mana jika perkara yg kita hajati itu tidak dapt. mksudnya, kita dpt yg sebaliknya. Allah itu maha Adil. sungguh...kalau tak percaya, semua inilah buktinya. Garis panduan dh ada just nak follow or tak. tp ramai yg tak tahu lg (jahil). so, antara sbb itu aku establish blog ni. Utk bertukar maklumat. Aku ni pun masih jahil lg. Hmm..pnjang komen ni. Harap tak kesah. (",)

    ReplyDelete

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...