Tuesday, March 23, 2010

Kenali Tuhan Kita : Wujud


Wujud ertinya Ada
Dengan kata lain Wajib bagi Allah itu ada. Sifat wujud bagi Allah tak sama dengan sifat wujud pada makhluk seperti kita. Adanya semua makhluk di alam ini kerana ada yang menjadikannya iaitu Allah. Wujudnya Allah tidak seperti kita, sebab wujudnya Tuhan itu tidak bersebab, tidak dijadikan oleh sesiapa atau apa pun. Tetapi adanya kita ini disebabkan oleh adanya ibubapa kita. Sama seperti kejadian lain seperti kenyang disebabkan oleh makan, hilang dahaga disebabkan oleh minum, mati disebabkan sakit. Tiap-tiap sesuatu itu terjadi kerana ada sebabnya. Bahkan semua itu berlaku disebabkan keizinan Tuhan. Tetapi sifat wujud pada Tuhan sebaliknya. 

Surah Al-Ikhlas
1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."

HUBUNGAN SURAH AL IKHLAS DENGAN SURAH AL FALAQ

Surah Al Ikhlas menegaskan kemurnian Allah s.w.t. manakala surah Al Falaq memerintahkan agar semata-mata kepada-Nya-lah orang memohon perlindungan dari segala macam kejahatan.

Kita wajib mengenal dan merasakan sifat-sifat Tuhan itu sehingga kita menjadi cinta dan takut kepada Nya. Bila rasa cinta dan takut telah bertapak dalam hati kita, barulah hati kita akan mengarahkan akal, nafsu dan fizikal kita untuk taat kepada tuhan. Itulah yang dikatakan iman, iaitu keyakinan yang bertapak di hati lalu dilahirkan dengan amal ibadah dan membuahkan akhlak yang mulia.

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...