Sunday, October 10, 2010

Mengenali Ayam Kampung Ori, Ayam Hutan dan Ayam Sabung

Ayam...bermacam ayam. Ada ayam hutan, ayam kampung, ayam daging, ayam goreng. Oooppss, lupe lirik ar. Jangan marah ar.

Ramai daripada kita masih keliru untuk menentukan mana satu ayam kampung ori dan tak ori sebab banyak ayam yang dah ada kat negara kita ni telah pun bercampur-campur keturunannya dan bakanya hingga sukar untuk menentukan keasliannya…so…kat bawah ni saya tampilkan beberapa gambar yang sedikit sebanyak dapat menerangkan serba sedikit tentang perbezaan antara jenis-jenis ayam di atas.


ayam kampung ori

Lihatlah gambar di atas. Antara ciri-ciri utama pada ayam kampung ori ialah:
  • balung bersisir
  • tubuh badan yang sedang
  • kaki yang sederhana
  • bentuk badan macam motosikal TZM
Ayam ni banyak terdapat di Malaysia dan asalnya pun memang dari nusantara ini.
lihat pula gambar di bawah:

jalak lenteng


ayam sabung / ayam laga / ayam siam / ayam bangkok

Antara ciri-ciri utama yang kita perhatikan ialah:
  • leher jinjang
  • kaki panjang dan bersisik kemas
  • berbalung batu
  • kacak dan hensem
  • bentuk badan macam motosikal VIRAGO
Ayam ni berasal dari Siam, tengoklah pada namanya.

Sekarang kita tengok pulak ayam ni:

ayam hutan


ayam hutan telinga putih
Apa yang anda nampak pada ayam hutan di atas?
  • telinga putih
  • badan bersaiz kecil macam motor kapcai
  • balung lebih besar daripada ayam jenis lain
Ayam ni berasal dari hutan rimba. Tengok nama la beb!

Apa akan jadi jika ayam kampung dikacukkan dengan ayam hutan?

ayam hutan kacuk ayam kampung...beginilah jadinya..

p/s: pergh..lame nyer tak jenguk blog. minta maaf byk2 kpd sesiapa yg ade bertanye soalan (yg tak dijwb). Jwb yg mane tau n sempat je. check email msg2. insya'allah lepas ni aktif la balik menulis ni. hmmm....senyap sbulan ni sbb menumpukn perhatian pd assign + ayam + business sampingan. hehe..br nk mencuba.

3 comments:

  1. Sebarang persamaan adalah tidak disengajakan..utk perkongsian ilmu semata2. Harap maklum. Sumber: dari pembacaan dan pengalaman sendiri. Thanks kpd empunya blog yg berkongsi ilmu ini dengan saya.

    ReplyDelete
  2. sedekah la skit weh.. lapor dowh

    ReplyDelete
  3. insya'allah, ade rezeki kau. sampailah ayam. hahahah...lapar, mkn angin sudeh. jom hujung thn ni gi mkn angin.

    ReplyDelete

Syeikh Muhammad al-Ghazali

"Seandainya kamu beribadat pada malam Lailatulqadar di hadapan Kaabah tapi kamu tak pernah mengenang nasib umat dan memperjuangkannya, maka doa dan ibadat itu tidak ada nilaian di hadapan Allah (petikan dalam buku Pemikiran Muhammad al-Ghazali Oleh Mohd Rumaizuddin)"

Umar Abdul Aziz

"Andai kamu mampu, jadilah seorang ilmuwan. Jika tidak mampu, maka jadilah seorang murid. Jika tidak mampu, jadilah orang yang mencintai ilmu. Jika tidak mampu juga, maka janganlah kamu membenci orang yang berilmu."

Pemimpin

Pemimpin yang adil umpama pengembala yang mengasihi haiwannya. Pengembala itu membawa binatang gembalaannya ke padang rumput luas dan subur. Dia menjaga binatang gembalaannya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan atau kehausan. Tidak mengharap berjumpa dengan harta 'Ahmad al-Bab'. Fikir-fikirkanlah! Hari ini kita mungkin bergelar pengikut. Esok lusa mungkin kita pula bergelar pemimpin.

Iktibar Palestin

Anak Palestin gugur syahid...
Anak Melayu gugur janin...
Anak Palestin hilang keluarga sebelum berkeluarga...
Anak Melayu hilang 'mahkota' sebelum berkeluarga...
Anak Palestin maut di tembak zionis...
Anak Melayu maut atas jalanraya dek rempit...
Anak Palestin menangis pertahan agama, harta, keluarga, tempat tinggal...
Anak Melayu menangis pertahan teman lelaki/wanita dirampas orang lain...