Wednesday, August 26, 2009

Syurga Cinta...


Cinta agung adalah cinta seorang hamba kpd Tuhannya. Rasenya tidak perlu diceritakan lagi kerana semua umat Islam mengerti namun sejauh mane dipraktikkan itulah menjadi persolannya. Kali ini ak ingin berkongsi ape yg ak tau mengenai cinta...bukan cinta agung tetapi cinta sesame manusia. Apa itu cinta? Adakah ianya soal hati? atau soalnya siapa? Dari seorang kawan menjadi seorang kekasih. Adakah ini cinta? Dari sepasang kekasih menjadi sepasang suami isteri. Adakah ini yang dikatakan jodoh? Sbenarnya ak pun tidak tahu adakah ianya layak digelar begitu. Selalu kite dengar ungkapan "kalau dah jodoh x ke mana" ataupun "ajal maut, jodoh pertemuan sudah ditentukan". Sejauh manakah kebenarannya? Tapi bukan itu yg ak ingin ketengahkan...yg ak ingin tekankan di sini adalah sejauh mana kite meyakininya.

Kadang2 Allah sembunyikan matahari...
Dia datangkan petir dan kilat...(skrg kan selalu hujan)
Kita tertanya-tanya...
Ke mana hilangnya matahari...
Rupa-rupanya, Allah memberi kite pelangi...

Paham-pahamlah sendiri ye. Ketentuan Allah itu pasti malah ia adalah sebaik-baik keputusan. Hanya kite yg selalu menyalahtafsir nye. Maklum lah manusia...sering lupa dan mudah hilang sabar. Namun, yakinlah dan redhalah segala ketentuanNya kerana itulah yg terbaik utk kita. Dari segi jodoh...jika 'Dia' ditakdirkan sbg pasangan hidup kite, maka terimalah dengan seadanya kerana 'Dia' adalah anugerah dari Yang Esa. Yang perlu kite jage sebaik-baiknya. Jika kita ragu2, panjatkanlah doa dan bertawakal lah kpd Allah. Moga Allah memberi petunjuk. Hanya Allah, sebaik-baik tempat bergantung harap.

p/s: kpd mereka2 yg berkenaan, semoga bahagia hingga ke anak cucu. Yg sdg bertunang tu...nt jemputlah ak...jgn lupe. Bukan senang nk makan nasi minyak free...hehe

Jodoh dari syaitan
Kamu berdua berkenalan...
Berpegangan tangan...
Terus buat maksiat...
Barulah kamu bernikah...

Jodoh dari jin
Kamu berdua berkenalan...
Kamu sukakan si dia...
Tapi dia tidak sudi...
Kamu bomoh/sihirkan si dia...
Barulah kamu bernikah...

Jodoh dari Allah...
Kamu berdua berpandangan...
Terus menusuk ke dalam kalbu...
Si lelaki terus meminang...
Dan si perempuan terima pinangan kamu...
Insya'allah berkekalan hingga ke anak cucu...

4 comments:

  1. hoho, asek cite pasal cinte je. adekah ini satu petande baik? mudah2an la yer..

    aku ade 5 taun kt luar sane, lg byk dugaannye kot haha

    ReplyDelete
  2. hoho..di mana2 ade dugaan. yg pnting mcm mane kite megatasinye. ak doakan yg terbaik utk ko.

    ReplyDelete
  3. mencintai dan dicintai.terutama ant laki2 dan pompuan.itu mmg fitrah manusia.ak sendiri pn xterkecuali utk berperrsaan sedemikian.yela kdg2 nk tau sgt siapa 'mr rght' ak.lg2 muda mudi cm ak.ak xpernah bercouple atas 2 sbb.takut Allah xredha dan takut putus kt tgh jln.tp, iman ak slalu berbolak balik.hehe.br2 ad sorg guy y ak knl secr xsengaja sbb salah num dan die lamar ak jd buah ati die...atas nasihat abg ak, ak tolak.jwpn abg cukup cantik...dalam hubungn kita nk redha Allah.islam hanya menghalalkn perkahwinan.tiada istilah kwn ant laki dan pompuan kcuali utk urusan penting spt blaja.abg mahu adik blaja dr kesilapan abg mse dlu2.ble kte bercouple, Allah tmbah dosa, hati jd gelap, nur ilmu akhirnye susah nk msuk.iAllah,jodoh tu urusan Allah.abg bleh cri utk adik ble tiba msenye.skrg, fokus on ur study..pd ak, nasihat itu bermakna.bt hati ak tenang.n xperlu ak guna istilah 'ak istiqarah.biar Allah bg petunjuk' bg menghalalkn ap y haram.konon2 ak baek.bercinta org baek2.sdgkn tiada petunjuk utk benda y Allah larang..mekaseh Allah kerna masih bg ak petunjuk dan mekaseh abg utk nasihat ini...falling love after marriage is more meaningful..

    p/s:sori bani.hehe.ak sekadar berkongsi.

    ReplyDelete
  4. eh..xpe2. mmg sgt dialu2kan. ruang ni mmg utk berkongsi pendapat, ilmu, dan pengalaman. moga anti bertemu pasangan hidup dunia akhirat. aminnn...

    ReplyDelete

Syeikh Muhammad al-Ghazali

"Seandainya kamu beribadat pada malam Lailatulqadar di hadapan Kaabah tapi kamu tak pernah mengenang nasib umat dan memperjuangkannya, maka doa dan ibadat itu tidak ada nilaian di hadapan Allah (petikan dalam buku Pemikiran Muhammad al-Ghazali Oleh Mohd Rumaizuddin)"

Umar Abdul Aziz

"Andai kamu mampu, jadilah seorang ilmuwan. Jika tidak mampu, maka jadilah seorang murid. Jika tidak mampu, jadilah orang yang mencintai ilmu. Jika tidak mampu juga, maka janganlah kamu membenci orang yang berilmu."

Pemimpin

Pemimpin yang adil umpama pengembala yang mengasihi haiwannya. Pengembala itu membawa binatang gembalaannya ke padang rumput luas dan subur. Dia menjaga binatang gembalaannya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan atau kehausan. Tidak mengharap berjumpa dengan harta 'Ahmad al-Bab'. Fikir-fikirkanlah! Hari ini kita mungkin bergelar pengikut. Esok lusa mungkin kita pula bergelar pemimpin.

Iktibar Palestin

Anak Palestin gugur syahid...
Anak Melayu gugur janin...
Anak Palestin hilang keluarga sebelum berkeluarga...
Anak Melayu hilang 'mahkota' sebelum berkeluarga...
Anak Palestin maut di tembak zionis...
Anak Melayu maut atas jalanraya dek rempit...
Anak Palestin menangis pertahan agama, harta, keluarga, tempat tinggal...
Anak Melayu menangis pertahan teman lelaki/wanita dirampas orang lain...