Tuesday, August 11, 2009

Harapan Seorg Blogger...


Di era siber ini, ak sering kali terdngr perkataan blog. Pada mulanya ak tidak ambil kisah kerana fikirkan blog ini adalah tempat untuk melepaskan kritikan dan seangkatan dgnnya. Lagi2 ak buknlah seorang mat siber. Facebook pun ak xreti. Dan ak bukanlah jenis yang suka mengkritik secara terbuka tetapi lebih suka untuk berdepan face to face kalo xsetuju or xpuashati ngan seseorang atau pun sesebuah organisasi. But, baru-baru ni ak sedar yg blog ni boleh dijadikan ruang utk aku meluahkan ape yg terbuku di kotak kecil hatiku...

Nak diceritakan teruja jugak apabila ak melayari blog-blog kawan dan jugak individu2 yg tidak pernah ku kenali. Ade jugak yg aku tidak puas hati. Walaupun ak mmg meminati karya2 penulisan tapi tidak le sampai nk jd penulis...just meminati. Haha..nk tulis lab report pun still terkial-kial inikan nk tulis sebuah cerita. Nk dibongkarkn kebenaran, bende yg plg ak minat adalah kata-kata hikmah yg menarik hatiku. emmm...ak skrg pun ade koleksi kata-kata hikmah. Kdg2 bile ade mase, ak suke bukak blk 'buku catatan khas' yg tertulis di celah2 helaian kertasnya koleksi kata2 hikmahku. Ada 2 jenis kata2 hikmah dlm buku khas ak itu, pertama, kata2 yg ak reka sndiri. Selalunye bile ak bace blk kate2 hikmah yg ak reka sndiri ak tergelak coz ade yg klakar n ade gak yg ak sndiri xphm. Maybe mase ak reka kata2 tu ak dlm keadaan tanpa sedar. Hinggakn struktur ayatnya tidk mudh utk difahami. Ceh..buat penat je reka pastu bace xphm. Kedua, kata2 yg aku terjumpe, or terdengar. Yg ak dpt dr parent, kwn2, majalh, radio n sumber2 laen yg bleh dipercayai. Kata2 inilah yg sering membuatkn ak termenung memikirkn mksudnye. Kdg2 memakan mase 1 hari. Dah mcm org putus cinta plak..hehe. Tp ak xpernah bercinta!..hampir2 bercinta pernah la! Yaa..lagi satu kebenran terbongkar.

Ak hrp lepas ak bergelar blogger ni, ak xkan lupe diri...sbb almaklumlah manusia ni mmg xtetap pendirian. Mudah dipengaruhi dan jugak mempengaruhi. Tp yang pasti ak adalah ak. Ak bukanlah kamu. Dan kamu bukanlah ak. Yang pasti same adalah kite datang dr Dia dan jugak kembali kepada Dia.

p/s: gambar kedua tu bukan gambar ak. jgn salah anggap plak. hehe..

"Setiap jiwa yg dilahirkan telah tertanam dgn benih untuk mencapai keunggulan hidup, tapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian. Majulah kehadapan. Malaysia Boleh! Yakin Boleh!"

2 comments:

  1. bani, quite funny intro..hehe.but,it's ok.hrp jd blogger y hebat.

    ReplyDelete
  2. saya budak baru blaja.. haha..mmg funny!!

    ReplyDelete

Syeikh Muhammad al-Ghazali

"Seandainya kamu beribadat pada malam Lailatulqadar di hadapan Kaabah tapi kamu tak pernah mengenang nasib umat dan memperjuangkannya, maka doa dan ibadat itu tidak ada nilaian di hadapan Allah (petikan dalam buku Pemikiran Muhammad al-Ghazali Oleh Mohd Rumaizuddin)"

Umar Abdul Aziz

"Andai kamu mampu, jadilah seorang ilmuwan. Jika tidak mampu, maka jadilah seorang murid. Jika tidak mampu, jadilah orang yang mencintai ilmu. Jika tidak mampu juga, maka janganlah kamu membenci orang yang berilmu."

Pemimpin

Pemimpin yang adil umpama pengembala yang mengasihi haiwannya. Pengembala itu membawa binatang gembalaannya ke padang rumput luas dan subur. Dia menjaga binatang gembalaannya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan atau kehausan. Tidak mengharap berjumpa dengan harta 'Ahmad al-Bab'. Fikir-fikirkanlah! Hari ini kita mungkin bergelar pengikut. Esok lusa mungkin kita pula bergelar pemimpin.

Iktibar Palestin

Anak Palestin gugur syahid...
Anak Melayu gugur janin...
Anak Palestin hilang keluarga sebelum berkeluarga...
Anak Melayu hilang 'mahkota' sebelum berkeluarga...
Anak Palestin maut di tembak zionis...
Anak Melayu maut atas jalanraya dek rempit...
Anak Palestin menangis pertahan agama, harta, keluarga, tempat tinggal...
Anak Melayu menangis pertahan teman lelaki/wanita dirampas orang lain...