Saturday, October 24, 2009

Jom perang...



Sahabat2 sekalian,

Lebih kurg beberapa hari lg dr skrg ak akan berperang. Ak percaya ada di antara kalian juga begitu. Hehe...berperang dgn soalan bukan dgn org. Peperangan yg sudh lali ataupun cuba2 dilalikan oleh kite semua. OMG exam dh dekat. Kejap nye..

Em..kalo nak berbicara psl belajar, rasanya setiap hari kita ada teknik tersendiri utk mengepalai kejayaan. Namun, sering kali ada antara  kita yg membandingkan diri sendiri dgn org lain. Kalau x pun pasti ada yg berkata2,

"Eh, rajinnya dia..hari2 belajar. Study mautt..xpandang kiri kanan. Pandang depan je (ceh over la plak). patut la gempak result die. xmcm ak asyik tido je."
or
"Wei, sedey arr...asal ak xlepas. Ak rase dh abes da bace buku soalan, soalan yg ak dpt pun senang2 tapi apsal nasib ak malang sgt arrr? tgk die tu, kelas slalu ponteng tp dpt result gempaq. Ape..ak kene slalu ponteng klas ke br dpt result gempaq?"

Kadang2 tu kita selalu kecewa apabila usaha yg dicurahkan tak memberi hasil yg didambakan selama ini...maka bermurunglah...berhibalah berminggu-minggu...but remember my dear friends...

"Allah answers our doa in 3 ways. He says YES and gives you what you want. He says NO and gives you something better. He says WAIT and gives you the BEST in His own time.."

Sahabat2 jgnlah terlalu meniru gaya belajar org lain kerana keadaan itu tak ubah  seperti penyeksaan yg tidak hentinya terhadap diri sendiri. Namun, jika berhasil teruskanlah. Tapi ingatlah sejak zaman Adam as lg tidak pernah ditemukan 2 org yg terlalu sama dalam satu bentuk. Kalau kembar tu xtau arr ak. Dan ingatlah anda adalah insan lain...yg belum pernah dijumpai dalam sejarah manusia. Bayangkanlah kalau ada...xke nahas. Ada Einstein ke-2 (cth). Yakinilah kekuatan dan bakat yg telah Allah berikan kpd anda.

Hiduplah kita semua sebagaimana kita diciptakan dan seperti mana adanya...jgn sesekali kita menggantikan gaya hidup kita dgn cara yg baru yg mungkin membuat jalan hidup kita jauh lebih negatif dari sebelumnya. Kalau ia dapat membaiki diri kita maka teruskanlah. Didiklah jiwa dan diri kita dgn wahyu dan as-sunnah.

Sabda Rasulullah: "Janganlah salah seorg antara kalian itu menjadi ikut-ikutan dan tiru-meniru antara satu sama lain" (hadith ini merujuk terutama sekali dalam menunaikan ibadah. tunaikan ibadah dgn ilmu bukan dgn mengikut org. INGAT!!)

Memanglah tiada salahnya kita ingin mencontohi sesuatu yg baik. Cuma kita perlu ingat kemampuan kita adalah satu bukti kekuasaan Allah swt. Sesungguhnya umat manusia diciptakan dgn pelbagai tabiat. Melainkan tabiat itu buruk maka perlulah kita perbaikinya. Jangan berputus asa dgn usaha. Ingatlah bahawa setiap dari kita ada keistimewaan yang tersendiri. Carilah dan semailah ia agar dapat berbuah dgn lebatnya. Sehingga tahap kita tak sangka diri itu diri kita.

p/s: ok gud luck evibody those who'll siting exam this coming weeks!!! :D

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...