Friday, April 2, 2010

Kenali Tuhan Kita : Baqa'


Baqa’ ertinya kekal
Sifat kekal pada Allah tidak sama dengan sifat kekal pada makhluk. Sifat kekal Allah tiada kesudahan sedangkan pada makhluk pasti ada kesudahannya.

Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudharatan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah." Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya).
 (Surah Yunus: 49)

Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih. 
(Surah An-Nisaa' : 18)

Bertaubatlah sementara nyawa di kandung badan, selagi nadi masih berdenyut, selagi jantung masih berdegup, selagi  pintu taubat masih terbuka luas...


No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...