Sunday, March 20, 2011

Paling besar!! Betul ke?

Guru: "Apa yang paling besar di dunia ini ?"  
Murid 1: "Gunung" 
Murid 2: "Matahari"
Murid 3: "Bumi" 
Guru: "Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU"  
Benarkah perbualan guru dan murid-muridnya itu? BESAR, satu perkataan yang mudah untuk diterangkan namun hakikatnya amat sukar untuk ditentukan. Saiz pula adalah perkataan paling kerap dikaitkan dengan BESAR. Kali ini, ingin ak luahkan sejauh mana saiz hawa nafsu itu.
1. Betul ke? Jika engkau menjadi orang kaya, maka syukurilah. Jika dirimu berkedudukan, manfaatkanlah kekuasaan dan kedudukanmu untuk memakmurkan orang lain. Jangan sekali-kali memanfaatkan kuasa untuk mengumpul harta benda sampai tak habis dimakan tujuh keturunan. Jika kita lihat orang kaya yang dicontrol oleh nafsunya, hidupnya akan digunakan utk mengumpul harta benda sampai tak habis dimakan keturunannya. So, nafsunya begitu besar lah jika digambarkan pada harta benda itu. Contoh, lain, kalau seseorang itu makan 5 pinggan sekali maknanya besarlah nafsu makan dia.

So, kalau tak mahu diri terjerumus dalam kalangan orang yang tidak tahu bersyukur dek kerana dicontrol oleh nafsu sendiri maka perbanyakkan bersedekah. Dengan kata lain selalulah memberi daripada meminta. Tahu tak? Kalau kita memberi pinjam pada orang yang memerlukan (tak kesah la duit ke, barang ke), itu lebih besar pahalanya daripada bersedekah. So, jangan kedekut la utk memberi pinjam jika kita ada kemampuan. Lebih baik kalau buat kedua-duanya. Bersedekah n beri pinjam. 

2. Betapa pentingnya menahan rasa dendam dan amarah. MARAH itu adalah nafsu. Oleh karena itu, jika ketika engkau menjumpai seseorang dan marah dengan zalim, maka janganlah engkau balas dengan kemarahan pula. Api tak boleh dilawan dengan api. Jika engkau lawan dengan kemarahan pula, maka  kemudaratan yang  akan terjadi, ibarat menambahkan minyak RON 95 ke dalam api.

RON 95 murah..melambangkn kepada sifat amarah yang begitu meudah tercetus. hehe..

Mengendalikan nafsu amarah yang ada dalam diri sendiri juga sangat pentingnya. Namun, yang lebih penting adalah menghadapi amarah dan kezaliman orang lain. Oleh sebab itu, berusaha sabar dalam menghadapi kemarahan dan kezaliman orang lain. Cara yang paling baik dalam hal ini ialah berusaha sabar dan berlapang dada, suka memaafkan dan bermurah hati. Sesungguhnya ada tiga akhlak yang sangat terpuji dan harus kita miliki. Iaitu, memaafkan kezaliman orang lain, bermurah hati terhadap orang yang bakhil dan menolong orang yang menyalahi peribadimu.

3. Paling besar pulangannya...NAFSU. Percaya tak? Atau kita tak perasan. Syaitan selalu menggoda setiap manusia setiap masa dan ketika. Ini sesuai dengan janjinya di hadapan Allah, ketika Iblis keluar dari Surga. Syaitan itu pandai, diwarnainya dunia ini dengan harta, kuasa dan wanita. Dengan cara apa pun dilakukan orang mengejar kuasa. Orang berlumba mengejar kuasa, tanpa memeperdulikan kaedah yang di ajarkan agama, apalagi norma-norma pekerjaan yang sebenarnya. Dengan kata lain, andai hidup di dunia ini nafsu yang kita laburkan maka harta, kuasa dan wanita yang kita akan perolehi. Besarkan pulangan tu! (labur 1 dapat 3). Namun, pulangan di akhirat? Nauzubillah..

Imam Al-Gazhali mengingatkan bahwa syaitan menggoda manusia di dunia ini melalui seribu cara. Dan yang paling berbahaya ialah harta dan wanita. Syaitan telah memasang perangkap godaannya melalui harta dan wanita. Tidak sedikit manusia yang hancur kehidupannya hanya karena memburu pangkat, harta dan wanita . Banyak orang yang rosak hidupnya hanya kerana mencari kesenangan dan memburu wanita.

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...