Tuesday, June 8, 2010

Ujian Dahsyat Terhadap Iman


Hadith Akhir Zaman
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. berabda: “Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat terhadap iman) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman di waktu pagi, kemudian di waktu petang dia sudah menjadi kafir, atau (Syak Perawi Hadith) seseorang yang masih beriman di waktu petang, pada esoknya ia sudah menjadi kafir. Ia telah menjual agamanya dengan sedikit dari mata benda dunia”.
H.R. Muslim
Keterangan
Hadith ini menerangkan kita betapa dahsyat dan hebatnya ujian terhadap iman seseorang di akhir zaman. Seseorang yang beriman di waktu pagi-pagi, tiba-tiba dia menjadi kafir di waktu petang. Begitu juga sebaliknya. Begitu pantas dan cepat perubahan yang berlaku. Iman yang begitu mahal pun boleh gugur di dalam godaan satu malam atau satu hari saja, sehingga ramai orang yang menggadaikannya kerana hanya mendapatkan sedikit harta benda dunia. Dunia lebih dicintai di sisi mereka berbanding iman. Dan menurut riwayat Ibnu Majah, beliau menambah “kecuali orang yang hatinya dihidupkan Allah s.w.t. dengan ilmu”.
Mudah-mudahan Allah s.w.t. menjadikan kita di antara orang yang berilmu dan mengamalkan ilmunya, sehingga ilmu itu dapat menyelamatkan iman kita dari ujian yang dahsyat itu. Semoga Allah s.w.t. golongkan kita dalam kalangan orang yang hidup hatinya di saat hati-hati dimatikan.

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...