Sunday, January 31, 2010

Ke mana Orang Tua, Di mana Orang Muda?

Saban hari ak lihat di berita2 akhbar tempatan, byk berita yg kurang menyeronokkan. Orang tua ditinggalkan di masjid, di pasar mahupun di biarkan hidup merempat. Di manakah anak2 mereka? xkan mereka tidak mengenang jasa orang tua mereka. Dengan kata lain, mereka bukanlah hanya orang tua tp adalah ibu bapa mereka yakni darah daging mereka sendiri. Tergamak mereka lakukan sedemikian. Kenapa? Adakah ini budaya masyarakat sekrang? Adakah memang tujuan mereka untuk memenuhkan rumah2 orang tua. Ye la kalau x membazir je buat rumah orang tu besar2 tp xde sape nak duduk. Benarkah?

Ap yang ak lihat sekarang manusia sibuk mengejar kesenangan hidup, tanpa disedari erti kasih sayang, pengorbanan semakin dilupakan. Yang dikepala, sibuk memikirkan berkorban untuk harta, pangkat dan juga kesenangan. Lupakah mereka siapa membesarkan mereka dengan susah payah, jerih perih, penat lelah ibu bapa membesarkan mereka. Lupakah mereka? Atau kurangnya didikan agama dalam diri mereka? Ataupun malu mempunyai ibu bapa yang tidak lagi berupaya menguruskan diri? Tapi sebagai manusia, semua itu tidak patut menjadi sebab sebaliknya tanggungjawab yg diamanahkan kpd setiap insan yg bernama anak perlu dilaksanakan. Bukankah taat kepada ibu bapa itu satu kewajipan? Bukankah menderhaka kpd ibu bapa, neraka tempat nya? Sedarlah anak-anak!! Persiapkan dirimu untuk ibu bapa mu!!!

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...