Friday, August 20, 2010

Aku terkesima....

Mengapa ya, ramai manusia hari ini mengejar dunia? Bukankah akhirat itu yg kekal selamanya? Adakah kita lupa? Mengapa? Kekayaan itu boleh menjadi penyebab kepada kekufuran. Begitu juga kemiskinan. Tapi, bukankah seorg mukmin itu semuanya baik baginya? Tidak kira betapa susah keadaannya atau betapa senangnya dia, tidak akan hilang Tuhan dari hatinya. Mungkinkah hati kita sudah tiada rasa bertuhan? Mengapa? Adakah  ruang di hati kita sudah diisi dgn idola2 masa kini? David Beckham, Cristiano Ronaldo, Brad Pitt, Justin Bieber, Rafael Nadal, Katty Perry. Dan siapa lagi, ya? Adakah mereka ini yg tersemat di hati kita. Bukankah Rasulullah itu contoh terbaik bagi kita? Kenapa tidak diikut dan dicontohi? Mungkin kita tidak dapat merasakan betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Tidak mengetahui betapa susahnya Rasulullah menyebarkan Islam sehingga hari ini kita dapat menikmatinya. Tidak tahu betapa beruntungnya bergelar umat Muhammad s.a.w. sehingga dicemburui nabi2 yg lain. 

"Wahai Allah, jadikanlah aku tergolong dalam golongan yg sedikit. Golongan yg sentiasa ingat kepadaMu walau di mana ak berpijak, golongan yg bersyukur kepadaMu hatta pada ketika  ak terlena, golongan yg sentiasa bertaubat kepadaMu pada setiap saat yg berlalu dan golongan yg suka mendampingi hamba2mu yg di hati mereka ada rasa bertuhan, ada rasa syukur atas nikmatMu, ada rasa bersalah atas dosa2 yg mereka lakukan walaupun sebesar zarah. Wahai Allah, makbulkanlah permintaanku."

No comments:

Post a Comment

Hak Sesama Muslim

Ada 6 Hak Sesama Muslim: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Hak seorang muslim terhadap sesama muslim itu ada enam: 1. Jika ka...